Tuesday, September 25, 2007

Hanne Falkenberg Ballerina progress



The last week I have been knitting frantically on my Ballerina jacket(the socks and baby dress are on hold for now). I love those long garter stitch rows on small needles (3mm), and feeling the slightly scratchy shetland yarn. I know that, once washed, I will have a lightweight and warm garment.

De laatste week heb ik heel ijverig gebreid aan mijn Hanne Falkenberg Ballerina. Ik heb de sokken en het babykleedje een beetje verwaarloosd ondertussen. Ik vind de lange rijen ribbelsteek op 3mm naalden heel rustgevend, en ik hou van het gevoel van de lichtjes ruwe shetlandwol. Uit ervaring weet ik dat dit, eens gewassen, een heel draagbaar licht and warm jasje wordt.


I did have a setback though. I was knitting merrily away on the striped underarm part, when I discovered I read a the pattern wrong (it was me, really). I had to frog 3 days worth of knitting. The thing is, when you have to make the raglan shoulder shaping, you do it by knitting short rows. You have to turn alternatively one stitch and 2 stitches before the previous turn, and make a yarnover when you turn. The thing is, on the next row I counted the yo as a stitch. This way my decreases didn't speed up like they were supposed to do, and I had to many stitches left over on my needle. At first, I really didn't know what I did wrong. I had to put it away, and really think it over. When you realize what you did, it really is a 'duh'-moment !

Ik had wel een probleempje, waardoor ik 3 dagen werk terug heb moeten uittrekken. Ik interpreteerde het patroon fout ('t was echt mijn eigen schuld). Om de raglanlijn aan de schouder te verkrijgen brei je namelijk verkorte rijen. Dit doe je door afwisselend 1 steek en 2 steken voor de vorige mindering je werk te draaien, en op de verkeerde rij met een omslag te beginnen. Altijd als ik aan het punt kwam waar ik moest draaien, telde ik de omslag als een steek. Zo schoten de minderingen niet echt op natuurlijk, en bleef ik met teveel steken op mijn naald over. In het begin had ik niet door waar de fout juist zat, ik moest mijn breiwerk echt een dagje opzijleggen en eens goed nadenken. Het geeft dan wel voldoening als je uiteindelijk het probleem gevonden hebt (aan de andere kant heb je ook zo'n 'duh'-gevoel).


I am back on track, but not quite where I was before. In the meantime, I show you some pictures - I have to decide what color I will use for the front band of the jacket. As I mentioned before, I swapped colors from other HF kits, and from my personal stash of Jamieson's spindrift.
What do you guys prefer - Do I go with the blueberry, cyclamen (fuchsia), or pea green ? I don't have enough of the cherry red that I used for the back stripes, nor do I have enough of the old rose (used for the underarm stripes). I used some of the peagreen on the sleeve, maybe using it for the front band will bring it all together ?

Nu ben ik weer op het juiste spoor, maar nog niet volledig aan het punt waar ik alles heb uitgehaald. Ik moet ook nog een beslissing nemen in verband met de kleur van de boord. Ik heb zelf kleuren gekozen van verschillende overschotten van HF kits en Jamieson's spindrift shetland wol om deze Ballerina te breien (zoals vroeger al eens verteld op deze blog). Wat zijn jullie voorkeuren ? Ik heb nog genoeg blueberry (een grijs/blauw), cyclamen (fuchsia met paarse vlekjes) en pea-green (erwtengroen, maar dan wel fluo-erwten). Ik heb een beetje van dat groen op de bovenkant van de mouw, misschien is dat wel een goede keuze om alles bijeen te brengen ?

Besides knitting, I have been busy on Ravelry. I got my invite quite unexpectedly. You can find me under the username 'dominique003'. It looks very exciting, but I need to upload a lot of information !

Naast het breien heb ik ook wat gespeeld met Ravelry. Vroeger dan verwacht kreeg ik mijn uitnodiging. Voor degenen die al toegang hebben tot de site, je kan me vinden onder de gebruikersnaam 'dominique003'. Anderen raad ik aan om de videotoer eens te doen. 't Ziet er allemaal heel leuk uit, maar ik moet echt nog heel veel foto's nemen en gegevens opladen. Daar zal ik een tijdje zoet mee zijn.

1 comment:

José said...

Het genoegen van de ontmoeting was wederzijds!
In het echt is je jasje ook prachtig aan het worden, je zult het vast met veel plezier gaan dragen.