Tuesday, October 09, 2007

Setbacks - teleurstellingen



I started the 'hedgerow' socks, in 'storm op zolder' blue faced leicester sock yarn. The pattern is a textured pattern, in knit-purl in a semisolid yarn. I choose color 'Muis' (mouse) a mix of greys, baby blue and cream. Apparently too much contrast to clearly 'read' the pattern in this yarn. And of course, it didn't help that I misread the pattern. Instead of repeating each row twice, I only knitted it once. I frogged this sock - the pattern is not working for this yarn


Start van de 'Hedgerow' sokken, in de blue faced leicester sokkenwol van 'storm op zolder'. Bedoeling is een rechts/averechts patroontje te breien in een 'semisolid' garen, een garen dat wel gevlamd is, maar binnen dezelfde kleurenfamilie. Jammer genoeg komt dit patroon niet echt tot zijn recht in dit garen. En bovendien ben ik er weer in geslaagd een patroon verkeerd te lezen - je herhaalt rij 1 tweemaal, en hetzelfde voor rij 2. Niet gedaan, dus nu heb ik hier zo'n broddelwerkje. Alles dan maar weer uitgehaald, op zoek naar een passend patroontje voor dit garen.


I also had another setback on my HF Ballerina jacket. You could blame the knitter, but the pattern is also written in a jigsaw-way. (reading back through the pattern, and reversing directions). I increased where I should have decreased, and now I have way too many stitches on my needles. My computer at home crashed, so I cannot show you a picture. And my limited English fails me now to describe what I did wrong. When I have pictures, I will show you.


En verder weer een probleem bij het breien aan mijn Hanne Falkenberg jasje. Het is natuurlijk mijn fout, maar de instructies zijn ook ingewikkeld geschreven. Er wordt namelijk van uitgegaan dat je deel 2 'in spiegelbeeld' breit. Je moet dan terug gaan lezen in het patroon waar men juist dit deel behandelde, en dat dan toepassen op het stukje waar je nu bezig bent.

In concreto - ik ben nu aan het gestreepte deel onder de arm, van de rug terug naar het voorpand. Toen ik van het voorpand naar de rug breide, moest ik steken meerderen (de rug is langer dan het voorpand). Maar als je van de rug naar het voorpand breit moet je natuurlijk minderen. Instinctief wist ik dit ergens wel, maar ik las het vorige deel van het patroon waar 'meerderen' stond - dus nu heb ik weer veel te veel steken op de naald staan. Ik besef dat dit een warrige uitleg is, maar in mijn hoofd was het patroon ook beslist warrig. Ik kan nu jammer genoeg geen foto's tonen, wegens computer thuis kapot. Misschien kan ik de foto's later deze week toevoegen.


Final dissappointment - I was looking forward to go to 'Stitch and bitch holland', and participate in several interesting workshops. I went last year, and particulary enjoyed Debbie Stoller and Nancy Marchant. Turns out that this year almost all workshops are fully booked ! Good for the organisation of course, maybe they will have to make a full weekend of it next year ! I am going anyway, and I still managed to enlist for the workshop 'knitting a sock from side to side'. Sounds intriguing. But I really wanted to try 'twined knitting' - I bought a book about it last year in Stockholm, and wanted to knit some mittens in this old Swedish technique for my DD, who started to study Swedish this year.


Volgende teleurstelling - ik keek heel erg uit naar de Stitch 'n Bitch dag in Rotterdam op 3 november. Vorig jaar ben ik daar geweest, en het was zalig. Blijkt toch wel dat haast alle workshops volgeboekt zijn ! Ik was een beetje aan het afwachten om me in te schrijven, omdat ik op het werk nog moest nagaan of een collega voor mij die dag een avondopdracht kon overnemen. Heb ik dat geregeld gekregen, en nu ben ik te laat. Vooral 'twined knitting' sprak me bijzonder aan - ik heb dat boek september 2006 in Stockholm gekocht, en de techniek lijkt me interessant om aan te leren. Ik ga in elk geval naar Rotterdam, en hoop dat mijn inschrijving voor de workshop van Yvon er toch nog doorkomt (dwarsgebreide sokken!).

1 comment:

Deb said...

Don't you just hate it when your knitting won't behave?????? I went through a period of that as well, at the end of the summer-it seemed like everything I touched-GARBAGE!!!!!
Hope the tide turns soon! (and I see by your next blog entry it has!)