Friday, April 25, 2008

Crochet : part 2 - Haken : deel 2

I finished the 2d day of the crochet workshop. We will crochet 3 to 4 different 'strings', together this will form a necklace.
De 2de namiddag van de workshop 'sierdraden' (juweeltje haken) is achter de rug.
We gaan 3 à 4 verschillende snoertjes haken, die dan tot één groter juweel gecombineerd worden.


First step : crocheting eyelets. (I am making up the terminology here myself, don't know much about it. If anybody knows the correct term, I will hear it in the comments...)
Stap 1 : 'oogjes' haken. (de terminologie verzin ik hier zelf, misschien bestaan er wel professionele haaktermen voor ? Zo ja, dan hoor ik het wel in de commentaaar...)



Second step : crocheting 'branches'.
Stap 2 : 'takjes' haken.


Third step : crocheting round a wooden bead, attaching eyelets to the bead and then crocheting 'tubes'.
Stap 3 : haken rond een kraal, daar oogjes aan haken, en dan 'buisjes' haken.

I wrestled with the 'crocheting tubes' part. Veerle crocheted this with a very fine silk thread, we could practise with a cotton yarn. I just could not get my head around the concept, and kept on goofing it up. I finally came up with this, but am not too happy with the the results.
Hier begon het voor mij dus grondig fout te gaan. Je haakt een paar steekjes in het rond, zodat je een soort 'buisje' krijgt. Veerle had dit uitgewerkt in zijdedraad (cordonnet). Wij mochten met een dikkere katoenen draad oefenen. En blijkbaar kon ik de 'klik' niet maken, en bleef ik maar broddelen. En wat je hier ziet zijn de beter gelukte exemplaren....


Don't like my color choice too much, and I much prefer the look of the finer stuff. So I bought some extra beads and yarn when I got home.
Ik vind ook mijn kleuren combinatie niet zo geslaagd, en ik vind het fijnere werk toch wel mooier. Dus heb ik maar hier in Leuven nog wat zijde gekocht (1,80€ voor een klosje van 10m!), en wat extra kraaltjes.


Crocheting the fine stuff is not going great (yet). I increase and decrease at random. But I do like my color combinations better now. I probably crochet much looser then I am supposed to do. And to see those tiny stitches is not easy for my eyes. I need good daylight. I am curious if I will end up with a wearable necklace. Only one more workshop afternoon to finish this !
Het fijne 'buisjes'haken wil nog niet volledig lukken - ik ga van dun naar dik en omgekeerd... Ik vermoed dat ik veel losser haak dan onze juf. En die piepkleine steekjes zie ik ook niet zo goed ! Maar ik ben nu wel meer tevreden over de kleurencombinaties.
Ben benieuwd of het mij zal lukken om in de volgende (en laatste) les een volledig afgewerkt snoer af te maken...

1 comment:

Anonymous said...

Dag Dominique,
Heb je foto's in het groot bekeken, die omhaakte kraal ziet er echt goed uit hoor! Ben blij dat je tevreden bent over je kleurtjes. en je gaat zonder twijfel dinsdag naar huis met een afgewerkt halssnoer!
tot dan,