Friday, June 20, 2008

holiday knitting - vakantiebreien

I will be in Sweden for the first 2 weeks of July - so lots of knitting time ahead of me. What will I take ? I want a big and daunting project, something I can really sink my teeth in. Something that's challenging, something I won't be doing at home 'inbetween'. Of course I hope for sunny weather and a big garden to sit and knit in ! So I went rummaging through my stash, and I think I found 'the holiday project'.
Huisruilvakantie in Zweden de eerste 2 weken van juli, en mijn belangrijkste bekommernis nu is niet de reisroute uitzoeken of de auto laten nakijken of de reisverzekering, maar wel : welk breiproject neem ik mee ? Ik wil een project dat me voor een uitdaging stelt, iets waar ik thuis zo tussendoor niet aan toekom. Natuurlijk hoop ik ook op zonnig weer en een grote tuin waar ik kan zitten breien. Ik ben even mijn wolvoorraad ingedoken op zoek naar het ideale 'vakantiebreiproject'.


Last year when I was in Copenhagen, I bought these 2 hanks of Kauni-yarn, a shetland type yarn with really long color-repeats. The big thing on lots of knitblogs then was to knit the so-called 'Kauni'sweater, by the Danish designer Ruth Sorensen. Most people knit this in the vivid 'rainbow' colors. I bought a more sedated colorway (browns-rust-burgundy - color EP and cream-grey-sand - color EN).
Vorig jaar kocht ik in Kopenhagen deze 2 strengen Kauni-garen, een shetland -type wol (dus nogal ruw en prikkelig), met heel lange kleurherhalingen . Je kan gemakkelijk 30-35 rijen breien met één kleur, die dan langzaam in de volgende kleur overvloeit. Vorig jaar waren er veel brei-bloggers aan de slag met deze wol, en breiden ze een ontwerp van de Deense ontwerpster Ruth Sorensen. De meeste gebruikten hiervoor de wol in levendige regenboogkleuren, maar zelf heb ik een iets 'kalmere' kleurstelling gekocht, in bruin-roest-bordeaux (kleur EP), en grijs-zand-crèmekleur (kleur EN).

When I bought the Kauni I liked this colorcombo. Now the paler EN looks a bit dull to me, so I overdyed it with kool-aid in shades of green and yellow. Flavours are ‘artic apple’, ‘switching secret’ and ‘lemon’.
Then I used it as the background color to swatch the ‘kestrals alight cropped kimono’ (link to the designer's website - it's the middle one on the top row)
This design featured in the book 'Knitting in america', an inspirational book that I bouhgt several years ago in a secondhand shop. Besides a large stash of yarn, I also have a book shelf filled with knitting books !
Toen ik dit garen kocht vond ik de kleuren mooi, maar nu vind ik de bleke zand/crème/grijze kleur een beetje saai. Ik heb die streng oververfd met Amerikaans limonadepoeder in groen en gele tinten (Kool-aid in de smaken artic apple, lemon and switching secret). Daarna gebruikte ik dit als achtergrondkleur voor een ontwerp uit het boek 'knitting in America'. Dit patroon is een kimono 'torenvalken', waar je het blaadjespatroon over de hele lengte van de kimono breit. Je eindigt met de vogeltjes, die op de schouder 'zitten'.

Challenges: two-handed fair-isle, steeking the tube to add sleeves and so on. Looking forward to that, and being frightened at the same time ! But I am nowhere there yet. I have made a swatch, and started the project.
Uitdagingen in dit project : kleurenbreien met in elke hand een draad. Alles in het rond breien, en daarna je werk doorknippen met een schaar om mouwen toe te voegen. Ik ben curieus om te zien hoe dat werkt, maar ook een beetje huiverig. Maar daar ben ik nog lang niet - proeflapje gebreid, het project is gestart.

Update on the lotus blossom tank : I have finished the lace part, and tried it on. Good fit (I think). Now comes the scary part - bust shaping.
Nu terug naar het zomertopje : het ajourbreien is klaar. Heb het aangepast, en het ziet er goed uit. Nu het moeilijke werk - vormaansluitend breien voor de buste.

5 comments:

Anonymous said...

Super! What a nice project to do in Sweden. It's a nice idea to go back to Scandinavia to knit the yarn you bought in a neigbouring country. Bring back a lot of pictures to show us! wish you a superb time in Sverige!!

Arianwen said...

I love the birds in your swatch! Have a wonderful holiday and enjoy your knitting.

Céline said...

I can't wait to see the result ! The swatch is very promising.
Enjoy your holiday trip and tell us more when you come back. I love the way you tell stories ;-)

yarnlot said...

Inderdaad een heel inspirerend boek en één van de projecten die het meest in het oog springen...
De meer gedempte kleuren zijn erg mooi.
Een prettige en zonnige vakantie gewenst!

Line said...

Het proeflapje is veelbelovend en vraagt echt om meer. Nu maar hopen dat er genoeg breiuurtjes in je vakantie voorzien want Zweden lijkt me een heel mooi land om te verkennen.