Thursday, August 05, 2010

Laminaria

Ik ben er niet, maar toch een berichtje! Op één of andere manier heb ik niet over dit project geblogd toen ik er mee bezig was... Soms brei ik liever dan te bloggen... Met uitstel dus.
Not here, but a blogpost anyway. Somehow I did not blog about this project. Sometimes (well, often) I preferr knitting to blogging.


Begin mei kwamen we bijeen voor een 'kick-off' van een 'KAL'. In het Nederlands : de start van een samenbreiproject. Leen wou al lang een kanten sjaal breien, en op Ravelry vroeg ze wie ook zin had. Deze stond al lang op mijn 'wil-ik-ook-nog-ooit-eens-breien'-lijstje. We waren met een 20-tal, en Mercedes heeft er een videootje van gemaakt en op you-tube gezet. Dat doet wel raar, mijn handen zo in close-up. Ik heb oude handen. En ik brei nogal onconventioneel. Dat weet ik, maar nu is het wel heel duidelijk.
Early May we gathered in a café in Antwerp for the kick-off of a KAL. Leen wanted to knit this shawl for some time, and on Ravelry she asked if other knitters cared to join her. I had this shawl in my qeue ever since it was published on Knitty.
Mercedes made a you-tube video, where you can see me knitting. It's weird to watch my hands knitting. I have old hands (well the rest is aged too). I knit weird. I knew that, but now it's obvious.



Zo ziet het begin eruit. Altijd spannend, en je moet er wat 'inkomen'. Maar omdat iedereen hetzelfde begon was het nu heel makkelijk.
This is how the start looks like. Starting a new project is always exciting. Do I do it right? Have I read and understood everything in the pattern? Starting in group makes it a lot easier (although sometimes confusing...)


'Laminaria' is een soort zeewier, en daarom vond ik dit olijfgroenbruin wel een geschikte kleur voor dit project. Het garen kocht ik in 2006, huisruilvakantie in Stockholm. Ik breide toen nog niet veel kant, en ik kocht maar 1 streng van 600m.
'Laminaria' is a kind of seaweed, that's why I thought this olivebrowngreen was a suitable color for this project. I bought the yarn in 2006, home exchanging in Stockholm. I did not knit much lace at the time, so I only bought one 600m hank.


Het voordeel van dit patroon is dat je het kan aanpassen aan het aantal meters die je hebt. De ontwerpster heeft op Ravelry een tabelletje geplaatst waarmee je kan uitrekenen wanneer je de boord moet beginnen/hoeveel meter je hiervoor nodig hebt.
Met 600 meter heb ik een niet al te groot schoudersjaaltje gebreid. Eigenlijk iets te klein, ik wou nu eens een echt grote omslagdoek. Dat zal een volgend project worden?
The big advantage of this pattern is that you can adapt to the yardage you have. The designer put a handy tool on Ravelry to calculate when to start the border. With 600meter I knit a small shawlette. A bit to small to my liking, I'll have to knit a really big shawl some other time I guess...


De kleur is heel moeilijk te fotograferen. Het is niet zo geelbruin als op de vorige foto's, maar ook niet zo donkergroen als deze foto...
It's very hard to take a good picture of the color. It's not so yellowbrown as on the previous pictures, but not as darkgreen as in this picture...

Het was leuk om te breien, maar ik ben niet zo tevreden over het eindproduct. Te klein, en de verkeerde kleur. Breien is toch altijd een beetje afwachten wat het wordt...
This was fun to knit, but I am not entirely happy with the finished object. It's too small, and I am not sure if I like the color either....maybe a better result next time...

3 comments:

hannah said...

Toch vind ik hem mooi hoor, maar ik herken dat wel: altijd spannend hoe het uit zal pakken. Ik durf dan meestal ook niet van die uitstapjes te maken naar kleuren waar ik over twijfel.

Wellicht kun je hem nog eens maken en dan wel groter maken en de kleur gebruiken die je aan staat.

Grappig dat filmpje met die breiende handen, iedereen heeft toch haar eigen methode van breien?!

Hoop dat je het leuk hebt bij Knitnation, ben stiekem wel een beetje jaloers op je want het lijkt me zo leuk zo'n Brei-kamp!

Anje said...

Jammer, want je doek ziet er toch wel heel mooi uit. Maar je hebt er vast wel heel veel ervaring mee opgedaan om nog een volgende te maken. Succes, groetjes Anje.

rubisblue said...

Ik vind hem toch ook wel heel mooi geworden. OUDE HANDEN? Maar nee hoor, je hebt hele mooie handen. Mijn handen, dat zijn de volgende op het you tube filmpje zien er volgens mij ouder uit en toch vind ik ze mooi. Handen vertellen veel over een persoon en poezelige, rimpelloze handjes vind ik maar niks.