Sunday, September 05, 2010

CookieA

Ik zit hopeloos achterop met bloggen... maar hier komt een grote inhaalbeweging, een paar blogposts kort na elkaar (hoop ik).
I am way behind with my blogging...I hope to catch up this week!

De beste workshop die ik deze zomer volgde was die van Cookie A, over sokken ontwerpen. De workshop ging over mijn lievelingsbreiproject, maar was ook super omdat Cookie een heel goede lesgeefster is. Ik heb al eens eerder geblogd over de eigenschappen van een goede lesgeefster... En Cookie voldeed aan alle criteria!
The best workshop I took this summer was the Cookie A one on 'sock design'. Not only because socks are my favorite knitting project, but also because Cookie is a very good teacher. I blogged before about what makes a good teacher... and Cookie met all the criteria!


Er kwam wat wiskunde bij kijken. En wetenschapppelijke termen zoals 'tesselation'(zichzelf herhalende patronen); maar ook minder wetenschappelijke termen zoals 'suckage'(het feit dat kabels een patroon intrekken, en dat je dus je stekenproef moet aanpassen in een kabelpatroon). Dingen die ik wist, dingen die ik niet wist, en dingen die ik wist met een andere bril bekeken. Mijn hoofd tolde van al de informatie.
Yes, there was math involved, and scientific concepts such as 'tesselations'; and less scientific concepts such as 'suckage'(the fact that cables draw in, and that you have to calculate that in your design).


Toen gingen we zelf aan de slag. Cookie had een stapel Japanse stekenpatronen mee, waarin we inspiratie konden zoeken. Ik zat nog altijd met mijn 'lantarenpaal'-idee. Toen ik haar de foto toonde, begon ze direct te schetsen. En daarna heb ik een proeflapje gebreid...
Then it was time to start 'designing' ourselves. Cookie brought a big stack of Japanese stitch pattern books to inspire us. I was still toying with my 'lamppost' idea. I showed it to her, and she started sketching right away. And then I started swatching...


Als tussendoortje toonde Cookie ons foto's uit haar niewe boek dat verschijnt in november. Ik weet al wat ik op mijn Kerst-verlanglijstje kan zetten...
As an intermezzo, Cookie showed us some pictures of her new book (out in November, so I know what to put on my X-mas list...)


En als bonus mochten we allemaal nog op 'persoonlijk consult' bij Cookie, en gaf ze feedback over onze 'sok-in-wording'. Er komt een lantarenpaal-sok, jullie horen er nog van!
And as a bonus, we each had a 'personal consult' with Cookie, with tips and feedback about how to improve our 'design'. There is a 'lamppost' sock in progress here...

2 comments:

mija said...

whow, wat mooie sokken in Cookie haar nieuwe boek. Dominique, ik zou niet weten waar eerst aan te beginnen. Mooi, echt heel mooi. Ik ga dat boek ook op mijn verlanglijstje zetten. dank je voor de info.
mija

FadenStille said...

Ja,ik kan het ook niet geloven, een workshop bij de sokkenexpert, ik heb een boek van haar en alleeen het kijken is een lust...
Groetjes Anett