Wednesday, June 29, 2011

ik ga op reis..leaving on holiday...

en ik neem mee : een stapel boeken...
Tomorrow I leave on holiday, and I am taking a stack of books.

En zeker dit boek. 'Unraveled' is de schitterende catalogus van de tentoonstelling rond breiwerk in het Modemuseum in Antwerpen.
Especially this one. 'Unraveled' is the very interesting catalogue of the exhibition on knitting and fashion at the 'Modemuseum' in Antwerp. The exhibition is very much worth seeing, but if you can't go, I'll give you a tip : the catalogue is even better.

Marie-Paule heeft al uitgebreid over de tentoonstelling geblogd - hier en hier . En ook de Dutch knitters bezochten de tentoonstelling. En ik ben zelf ook gaan zien. Een zalig dagje Antwerpen met een vriendin. Maar nu kan ik dus nagenieten met het boek...en een tip: het boek is zelfs nog beter dan de tentoonstelling.


Het biedt een goed overzicht van breimode, basisstukken zoals sokken en bivakmutsen ..
The book covers the history of knitwear in fashion, from very basic pieces like balaclavas and socks...

... naar beroemde stukken zoals de truitjes van Elsa Schiaparelli
... to iconic pieces like Elsa Schiaperilli's sweaters.

... en de moderne vertaling van dit idee door Dirk Van Saene.
... and the modern uptake on this concept by Belgian designer Dirk Van Saene.


Van Belgische ontwerpsters gesproken : mensen van mijn leeftijd herinneren zich zeker Anne Saelens, en haar gebreide en vooral gehaakte jurken.
Another Belgian designer (in the 70'ties, when I was young) - Ann Saelens, known for her colorfull knit and crochet dresses.

En nog zo'n beroemde trui: de vest met ceintuur van Starsky. Of was het Hutch? Het artikel in de cataloog heeft een interessante insteek over 'the phallic cardigan'. Zijn mannen in vesten sexy? Of toch niet? Zeker een artikel om op vakantie te lezen..
And another iconic piece of knitwear is the belted cardigan, worn by Starsky. Or was it Hutch? The article mentions 'the phallic cardigan', and is on why men in knits are sexy. Or not? Guess I'll have to read that one on holiday to find out...

De blog gaat ook met vakantie. Ik zie jullie terug in augustus, met een verslag over mijn vakantie in Oostenrijk (met een zijsprongetje naar de Wollmeise winkel?), en mijn bezoek aan Knitnation in Londen. Tot in augustus!
PS : Natuurlijk neem ik ook nog wat breiwerk mee op vakantie...maar de schouder speelt wat op, en ik probeer het breien (efkes) te beperken.

I am taking a leave with this blog too. See you back in August!

8 comments:

Fenna said...

Fijne vakantie.
Ja. kijk maar uit met je arm. Ik voel hem ook af entoe.
Ik kijk uit naar je verhalen.

nobutterfly said...

geniet ervan!

Line said...

De jurkjes van Ann Christy herinner ik me nog heel goed, ben dan ook nog steeds een fan zowel van de kleedjes als van de muziek Voor de rest een fijne vakantie,
Geniet van je boeken, je wolletjes,
en wat er nog al allemaal te beleven valt.

mija said...

prettige vakantie !!!

Barbara said...

Fijne vakantie!

yvonnep said...

veel plezier, dominique. ik was gister in Antwerpen. fantastische tentoonstelling. het boek niet gekocht, omdat ik de fotografie zo slecht vond, maar wat jij schrijft klinkt toch wel erg leuk.

yarnlot said...

Een heel fijne en inspirerende vakantie toegewenst! We kijken al uit naar je impressies...

FadenStille said...

Sicher hast du einen schönen Urlaub, ich bin hier nach einer längeren Blog-Abstinenz und lese und lese, so viel Informationen, so viele interessante Links und Informationen,Danke dafür.
Groetjes Anett