Saturday, February 04, 2012

van bloemetjes en beestjes - flora and fauna


Het sokkenthema voor januari was 'bloemetjes en beestjes'. Ik heb redelijk wat sokken met blaadjespatronen in mijn bibliotheek . Deze bvb: 'embossed leaves', in het boek favorite socks.
January's theme in the sockknitters anonymous group was 'fauna and flora'. I have several nice sock patterns with a leafy design in my queue. These ones for instance 'embossed leaves', from the book favorite socks.

Of deze? 'Birch leaf socks' uit het boek a gathering of lace.
Or these ones? 'Birch leaf socks' from the book a gathering of lace.
Beide patronen lijken heel goed op elkaar, maar er zijn toch verschillen. De 'berkeblaadjes' hebben geen geribde boord maar een rolrandje, en een verschillend patroon op de voor- en achterkant van de sok. Vooraan heb je de blaadjes, achteraan een geribd ajourtje voor een betere pasvorm.
Both sock patterns are similar, but there are differences. The 'birch leaves' incorporate a rolled edge (instead of a ribbed cuff), and 2 different patterns on front and back of the socks. On the front you have the leafy design, on the back a ribbed lace for a better fit.

En ik heb ook nog dit patroon, 'woodland sprite', een pfd-download ooit eens als een RAK (random act of kindness)-kadootje gekregen. En één van mijn goede voornemens voor 2012 is mijn kadootjes (wol of patronen)ook effectief te gebruiken..
And I also have this pattern in my binder of 'to knit patterns'. It's 'woodland sprite', a pdf download that I received as a 'random act of kindness'.

Ik heb er zelfs de perfecte wol voor liggen, ook een kadootje dat nog moet opgebruikt worden.
I even have the perfect yarn for it, also a RAK-present.

Je begint met de blaadjesrand die je over en weer breit (dus niet in het rond). Van daaruit neem je steken op om dan de eigenlijke sok te breien. Op de voorkant heb het blaadjespatroon, op de achterkant een ajourtje dat over de hiel doorloopt. Plezant breisel, ik word er helemaal vrolijk van.
The sock starts with a sideways knit cuff, knit flat and then joined in the round. From there on you pick up stitches for the cuff, with a different lace pattern on the front and back of the sock. It’s a fun knit!

En voor de beestjes ga ik een heel andere richting uit. Geen vrolijk geelgroen, geen ajour, maar kabeltjes. Zien jullie wat het wordt? Misschien een beetje griezelig, maar ook plezant om te breien. En perfect voor de dochter. Onopvallend ongewoon.
For the 'fauna' I am doing something completely different. No cheerfull color, no lace, but small cables to form the animal... can you see what's it going to be? They look a bit creepy, but it's a fun knit also. And perfect for DD's inner geek.

3 comments:

hannah said...

Ooh, die spin! Wat een mooi patroon, leuk voor mijn dochter (zij is heel bang voor spinnen, dus beter van niet).

Leuk om met die thema's mee te doen, is dat bij de Solid Sock groep?

Goed plan om cadeautjes te gaan gebruiken, dat is ook een voornemen van mij, sowieso om 'eigen' patronen te gaan gebruiken.

benn said...

Mooie creaties op deze site. Mag ik ook even reclame maken voor mijn winkel in breigaren en accessoires : www.wolboetiek.be

Je vindt er Debbie Bliss, Opal, Katia, Gruendl, Lammy, ...

Groetjes

Ben

yarnlot said...

De lichtgroene lijkt mij een echte lentesok. Mooi!
En die spin van Barbara Walker vind ik schitterend op een sok...