Monday, April 09, 2012

barcelona


Ja, het is hier lang stil geweest,en dit is de reden. De reis naar Barcelona is geëindigd met een verdraaide knie en een gescheurd ligament. De laatste 2 weken heb ik vooral in mijn zetel gezeten met mijn been omhoog...
It has been quiet on the blogging front, because when I came back from Barcelona, I twisted my knee and tore a ligament. The last 2 weeks I have been sitting on the couch with my leg elevated...

Het was nochtans goed begonnen. Het weer was frisjes, maar helder en zonnig. En Barcelona is een schitterende stad, zelfs al ben je er al een paar keer geweest, er is altijd wel iets te zien. Dit is een lantarenpaal op Passeig de Gracia, en het kleine vleermuisje bovenop de lantarenpaal doet me aan zwoele zomeravonden denken op mijn terras thuis. Ik hoor dan de kikkers kwaken in de vijver in het parkje, de duiven roekoe-en op het dak van het zwartzusterklooster, en de vleermuizen fladderen rond de Dijlemolens. Ik ben dus in zomerse stemming als ik vleermuizen zie...
It did start out wonderfully. The weather was gorgeous, sunny, albeit a bit chilly in the morning. And Barcelona is a fascinating city, there is always something to see. I really liked this lamppost on Paseig de Gracia. See the little bat on top?

Het moeten niet altijd foto's van de sagrada familia zijn...in Barcelona is er ook moderne architectuur te vinden...
I won't show another picture of the Sagrada Familia... in Barcelona there is interesting modern architecture to be found as well...

... en draagt men zorg voor het industrieel erfgoed.

... and they also take care of their industrial heritage.

Eén van onze favoriete manieren om een stad te verkennen is zomaar een bus nemen. Nu kwamen we uit aan Barcelonetta. Het was nog wat frisjes voor het strand, maar dat houdt de surfers niet tegen.


One of our favorite things to do is just take any public bus and see where it brings us. This time it was Barcelonetta. It was still a bit chilly for the beach, but that did not stop the surfers.

Maar we waren hier voor onze hobby's, remember? Zaterdag deed mijn ijzerenman mee aan de breakfastrun. Hij wou het toch eens proberen, 5km ...
But we were here for our hobbies, remember? On Saturday, my IronMan took part in the breakfastrun, testing his knee for 5k.

En de volgende dag was er dan de marathon. De 5km lukte nog wel, maar een marathon is nu niet mogelijk. Maar kijken mag, 't is altijd een kleurrijk spektakel zo'n marathon. En ook de reuzen deden mee.

The next day we went to look at the marathon. Always a colorfull event, even the giants participated!

Natuurlijk zijn er ook interessante wolwinkels in Barcelona. Deze bvb.
all you knit is love. Gelegen in de oude wijk, Barro Gotico, in de buurt van het Picassomuseum, dus perfect voor de toeristen.
And of course I visited a yarnstore, all you knit is love; located in the Barro Gotico, just one block away from the Picasso museum.

Ze hebben een ruim assortiment van basisgarens over exclusiever wolletjes, vezels om te spinnen, handgemaakte knopen en sjaalspelden en een uitgebreid cursusaanbod.
They carry a basic yarn supply, and some more exclusive yarns, fibre to spin, handmade buttons and shawlpins. They also have workshops!

Ik breng altijd wat lokale wol mee als souvenir, iets wat ik hier niet kan vinden. Mercedes woont in Leuven en zei me uit te kijken naar Obrador Xisqueta. Dit is een kleinschalig initiatief dat biologische wol produceert in de Catalaanse pyreneeën, en daardoor een oud inheems schapenras in stand houdt. Het project verenigt zowel de herders als de ambachtsmensen, en heeft ook een educatieve component naar kinderen en jongeren.
When I am travelling I like to buy some local yarn, something I cannot get over here. Mercedes lives in Leuven and told me to look out for Obrador Xisqueta. This project wants to keep the rare breed of Xisqueta sheep alive, and value the work of the sheperds by connecting them with artisans, producing organic yarn.

Na veel wikken en wegen heb ik dit uiteindelijk gekocht: handgeverfde sokkenwol Greta and the fibers, , met netels geverfde groene biologische wol van Obrador Xisqueta, een sjaalspeld en nog wat gevlamde wol.
After much deliberating, this is what I bought. Some handdyed sockyarn from Greta and the fibers, plantdyed yarn from Obradror Xisqueta (2 different greens, dyed with nettles); a shawlpin and some variegated yarn.

Het enige wat niet goed gelukt is in Barcelona is het haakwerkje. Dat, en de ongelukkige terugkeer in Zaventem...
Only the crochet did not really work for me in Barcelona... not sure if this will ever get finished. I am stuck on my couch, so right now is perfect sweater knitting time!

1 comment:

mija said...

Goed rusten en verzorg je knie goed!!!
Dank je voor al de breiwinkeltips. Toch altijd tof om eens te neuzen en nu weet ik waar ik het kan vinden.
groetjes