Wednesday, June 20, 2012

Denemarken

Een breireis naar Denemarken, hoe vat je al die indrukken in één blogpost samen? Een paar losse flodders...
I  just got back from my kniting trip to Denmark, and I don't know how to sum up those 4 days in one blogpost...Just a few impressions...
 
 Een bootreis van anderhalf uur bracht ons op het eiland Laesoe.
 
 A 1.5 hour boattrip took us to the remote isle of Laesoe.
 
 Daar vonden we een echte grot van Ali Baba in de wolkamer.
 We discovered an Alladins cave in the woolroom

  
Laesoe bracht ons verhalen van gepassioneerde mensen: de eigenaresse van de wolkamer die ons de voordelen van een wollen dekbed uitlegt, in 3 dikten (zomer, winter en 'polar', extra dik dus). De gids die van haar eiland houdt, ook al trekt iedereen daar weg. De zoutzieder die een oud ambacht nieuw leven inblaast en zo werk creëert voor 15 personen. De gepensioneerde lerares/kunstenares die vertelt over hoe ze de kinderen liefde voor handwerk bijbracht, en hoe ze ontwerpt voor haar weefgetouwen...

 We met some very passionate people on Laesoe, a weaver, a farmers wife with a flock of sheep, our guide who loved the island althoug everybody leaves it because life is so hard...

Nog een gepassioneerde dame is Marianne Isager, een Deense ontwerpster.
Another passionate lady is Marianne Isager, Danish knitwear designer.


 We volgden 1 dag een workshop bij haar. Er was keuze tussen verschillende projecten met verschillende moeilijkheidsgraad, een sjaaltje met 3 kleuren, een ajoursjaaltje, of een paar armwarmertjes.Marianne's huis en winkel  ligt vlak bij zee en duinen, en ademt creativiteit en zorg voor detail. Heel inspirerend!


We took a 1 day workshop, and we could choose to start a small project, a lace scarf, or a 3-color project, or some more challenging wristwarmers. Marianne's house and shop is situated close to the dunes and the sea, and everything is tastefully decorated. Very invigorating!




Denemarken is ook gewoon een mooi land, en het weer neem je er dan bij. Het allerbeste was natuurlijk samen met een groepje breimadammen op reis gaan, want je deelt dezelfde passie. En dat is iets wat je niet in foto's kunt vatten...Bedankt aan iedereen, en vooral aan reisleidster Ann, en Rozemie van 't wolwinkeltje en Lea van Lana om het initiatief te nemen. Ik heb ervan genoten.
I'll have to come  back to Denmark...

7 comments:

Anonymous said...

Wel, Dominique, dit is een perfecte samenvatting van onze trip.Ik ben blij dat je erbij was, alleen al omdat je een verfrissende visie illustreerde op gebreide kousen.Bedankt voor je gezelschap en hopelijk tot ziens.
groetjes Chris

Anonymous said...

Dag Dominique, van Rosemie kreeg ik de link naar jou blog. Langs deze weg wil ik de hele groep bedanken voor het lieve kaartje dat jullie mij stuurden. Uit wat ik gehoord en gezien heb, kan ik opmaken dat de reis net zo'n schot in de roos was als onze reis naar Estland vorig jaar (waar ik wel bij was), ondanks het feit dat Annemarie jammergenoeg in een rolstoel beland is. een Lieve groet

Nutsue said...

It looks like you really had a good time!

Unknown said...

Ik volg je blog al een tijdje maar reageer niet zo vaak...Bij deze geef ik je mijn sunshine-award door. Meer info vind je op mijn blog!

Groetjes,
Ellen

mija said...

Dominique, door vakantie is het al een tijdje geleden dat ik nog blogs gelezen heb. Je hebt toch weer geweldig mooie dingen gemaakt. Je vest is mooi en die sokken....ongelofelijk hoe je dat allemaal doet. Ik blijf je volgen...
groetjes
ferme marie

yarnlot said...

Heel inspirerend deze reisimpressies en fijn de link naar de Wolkamer! De trui met de scholeksters wil ik ook wel in mijn garderobe...

Cate Markey said...

I can't wait to read more.
I love Denmark and Merianne Isager.
I enjoy your posts and pics so much!

Thank you.


Cate