Saturday, October 13, 2012

quilt tentoonstelling - quilt exhibit


 Vorige week zaterdag ben ik hier binnengesprongen - de jaarlijkse tentoonstelling van de Belgische quiltersvereniging. 
Last weekend I visited the yearly exhibition of the Belgian Quilters association.

De tentoonstelling vond plaats in Edingen, provincie Henegouwen. Ze hebben ook bier daar, de double Enghien, gebrouwen in Silly.(dit even tussendoor voor de eventuele mannen die mijn blog zouden lezen....)
This exhbition took place in Edingen/Enghien. They also had a local beer on display, brewed in Silly (my Englishspeaking readers will probably find this amusing...)

Bij quilts denk ik vooral aan kleine lapjes die aaneengenaaid zijn in  zichzelf herhalende geometrische figuren. Soms zijn het simpele vierkantjes...
When I think of quilts I mainly think of patchwork in geometric repeating forms. I learned from the CookieA sock book that this is also called 'tesselations'. Sometimes it's just simple squares...

 ... soms monochromatische complexere figuren...
... sometimes monochromatic more complex shapes...

 ... of je kan in een bepaald kleurenpalet vormen herhalen.
... or repeating shapes in a certain colorscheme...

Het kan ook meer figuratief...
You can depict something...

... of compleet 'free-form', zowel op het vlak van kleur als vorm.
... or go completely wild.

Maar hier was ik dus voor gekomen. Trees wou een 'sokkenquilt' maken, en ik heb mijn (bescheiden) bijdrage geleverd. Ik vind het leuk om te zien hoe ze met dit  idee creatief aan de slag is gegaan. Natuurlijk heb ik voor deze quilt gestemd in de wedstrijd. Ik was er zaterdag, en zondag werd de winnaar bekendgemaakt, dus jammer genoeg weet ik niet hoe het afgelopen is...
But I really visited to see this sockquilt by Trees. I also contributed to it! (you can probably guess how...).

Ooit heb ik zelf eens geprobeerd een quilt te maken, maar dat is niet echt een succes geworden...Ik hou het maar bij breien. Op het kleine maar interessante marktje bij de tentoonstelling heb ik nog dit boek gevonden. Principles of knitting is een standaard, is een hele tijd uit druk geweest, maar nu heruitgegeven. In de breiwereld bekend als POK, meer dan 700 pagina's met alle mogelijke technieken en meer dan je ooit wil weten over breien.  't 't Is een heel zwaar boek, dus niet direct lectuur voor op het nachtkastje!
Five years ago I tried quilting myself, and decided that I would stick to knitting. My visit to the quilt exhibition ended with this find.  The book Principles of knitting, also known as POK, over 700 pages with everything you want to know about knitting, and then some more. I just  found out that it is also available as an e-book, but I got  the doorstopper version...

No comments: