Sunday, March 16, 2014

een afje - a FO

Een afje, noemen ze het in brei-jargon. Het verkleinwoord is hier niet echt op zijn plaats, want het was beslist een hele opgave om deze trui af te krijgen. En ik twijfel nog of die nu echt 'af' is.
They call it a Finished Object. Not sure if it's really finished...


De mouwen zijn wat te lang, maar omdat de mouw onderaan smal is kan ik die omslaan en heb ik een mooie grote manchet die de achterkant van het patroon toont. Het model heet 'golven en strepen', en is gebreid in ribbelsteek golven en tricot strepen.
My sleeves are too long. But because the sleeve is really narrow, I can fold it over and have a  nice big cuff that shows the backside of the stitch pattern. In Danish this sweater is aptly called 'Waves and stripes' (garter waves and stockinette stripes).
De kraag had nog breder gemogen, en ligt niet helemaal plat. Misschien toch nog afwerken met een aangebreid koordje?
The collar could have been knit even longer, and does not lie flat. Maybe finish with an attached i-cord?
Maar voorlopig laat ik het zo, ik ben heel erg blij met de pasvorm. Het is een ontwerp van de Deense Annette Danielsen, uit een boek voor grote maten. Haast alle patronen kan je in 3 varianten breien: recht, A-lijn of getailleerd. Dit vestje heb ik getailleerd gebreid, maar ook met verkorte rijen aan de buste, zodat daar extra ruimte komt. En dat zorgt dan voor die goede pasvorm. Een aanrader! Ik hoop nog wat meer van die patronen te breien in de toekomst. Maar nu ga ik van het zonnetje genieten...
But for the time being I'll leave it like this. I am very pleased with the fit. This is a design by the Danish designer Annette Danielsen, from a book with larger sizes. Each design is available in 3 options: straight, A-line or with waist shaping. I have knit this with waist shaping, and short rows for the bust darts. And that's why it fits so good, so I hope to knit some more of these designs in the future. But now I am going to enjoy the sunshine...

4 comments:

nobutterfly said...

Ik vind hem mooi. Ik bewonder je moed om verder te blijven doen en dank je wel om het zo mooi te documenteren. Soms denk je dat het altijd meteen lukt bij iedereen als je die blogs leest.

mija said...

Proficiat, ik vind het super en je verdient een dikke pluim voor moed en doorzettingsvermogen.
Het is een afo die niet in de kast beland is.
doei

stekelbakske said...

Je kan de mouwen aan de beginkant toch verkorten (uittrekken en opnieuw afkanten), het gaat iets moeilijker (aan de kantsteken)maar het gaat.

Anonymous said...

Wat prachtig geworden!