Sunday, March 02, 2014

naar de finish - nearly there


Ik nader de finish. De 2 mouwen zijn gebreid, en in de trui genaaid (op de juiste manier), en alles past perfect. De kraag vouwt naar buiten en omdat steken opnemen op de rand niet echt een mooie afwerking is voorziet het patroon iets nieuws voor mij, namelijk een 'kraagstaander' breien. Ik vind er niet direct een goed nederlands woord voor. In het engelse patroon wordt dit 'collar stand' genoemd. In het duitse boek spreekt men over een 'Kragenverstärkung'. Je breit eigenlijk een aantal rijen tricot, en dan een rij averechts op de goede kant. Dit vormt een knobbeltjesrij vanwaar je later steken voor de kraag opneemt. Daarna nog een aantal rijen tricot, en je naait de 'kraagstaander' over de (lelijke) opgenomen steken heen.
I am nearly there. The 2 sleeves are knit and sewn in, the right way this time. Everything fits perfectly. I only have to knit the large shawl collar now. This collars folds outwards, and because showing the wrong side of the work is not very neat, the pattern uses something new to me, a 'collar stand'. You pick up stitches all around the front and back, knit a few rows in stockinette stitch, and purl one row on the right side. This forms a ridge from where the collar is picked up. Knit a few more rows of stockinette and sew the 'collar stand' over the picked up (ugly) stitches.
Als je de kraag dan omvouwt heb je een mooie binnenkant. Nu nog 12 cm kraag breien, en dan is mijn trui in principe af. Alleen vind ik de onderkant niet zo mooi, ik ben nog aan het twijfelen of ik die nog ga afwerken met een aangebreid koordje. Nog een week werk schat ik! maar dat heb ik al een paar keer gedacht met deze trui...
When you fold over the collar, you get a neatly finished inside part of the sweater.  I still need to knit another 12cm on the collar, and then my sweater will be finished. I am still debating wether to finish the bottom with some attached i-cord. About one week of knitting, I reckon, before my sweater is finished! but then, I have thought this several times already with this garment...

2 comments:

DutchKnitty said...

Ziet er mooi uit, vakwerk :-) ook hele leuke kleurencombinatie.

kristien said...

goed werk en goeie pasvorm, mooi en de verwijzing zullen we gebruiken.grt