Wednesday, June 25, 2014

Ysolda

Vorig weekend was ik in Kortrijk, voor de workshops van Ysolda Teague. We werden ontvangen bij Bart&Francis, in hun magazijn tussen al de wol. Een inspirerende omgeving! En Bart&Francis zorgden ervoor dat we niets tekort kwamen...voor het eerst heb ik cake met Mandarin Napoleon gegeten, ik moet het recept nog eens vragen...
Last weekend I was in Kortrijk to attend two workshops with Ysolda Teague. We were welcomed by Bart&Francis in their warehouse, where we were surrounded by yarn. Very inspiring! And the catering was nice too, I never had cake with Mandarin Napoleon before...

Dag één was 'de perfecte trui'. En aangezien ik daar nog ver van af zit, kon ik zeker nog wat bijleren. Ysolda benadrukte het belang van het juiste garen te kiezen. Ze is een grote voorstander van wol, en ik ook eigenlijk. Ze had ook van die doordenkers: saai garen is het beste garen voor een trui.  Ik denk dat ze bedoelde dat je beter een effen kleur in een goede kwaliteit neemt, dan wildgeverfd kasjmier-zijde (dat komt dan beter tot zijn recht in andere proejcten). Het lastige deel was elkaars maten opnemen, en een silhouet van jezelf tekenen aan de hand van een foto die Ysolda van ieder van ons nam. Aan de hand van dat silhouet kan je dan bekijken welke stijl van trui je goed zou staan, in het achterhoofd houdend dat alles 'in balans' moet zijn. Interessant, daar moet ik me nog eens over bezinnen. En dat is dan ook exact wat ik van een workshop verwacht, stof tot nadenken...Ik zie dat Patricia er ook al over geblogd heeft, en grappig, zij heeft weer andere dingen onthouden. Je vindt Patricia's blog hier.
Day one was 'the perfect sweater'-workshop. Ysolda stressed the importance of choosing the right yarn. Boring yarn is good for a sweater! And the importance of swatching (I knew that already, but it does not hurt repeating). The trickiest part was taking our measurements, and making a silhouette picture to see what style would suit us best. I am not going to show that silhouette here, but I think it will be very usefull in the future. It was a very interesting and intense day, even though we were a small and international group. I see Varje has already blogged about it here.

Die avond bleef ik in Kortrijk, een tweede dag opstaan om kwart voor zes zag ik niet zo zitten. En er was een niet te dure bed&breakfast in dezelfde straat, dus dat was gemakkelijk. Ik maakte een wandelingetje in de buurt, en ging aperitieven aan Buda strand. Omdat Francis vond dat ik die avond niet alleen mocht zitten, werd ik uitgenodigd voor het avondmaal. Het heeft gesmaakt, en 't was supergezellig. Het zijn perfecte gastheren, Bart&Francis.
I stayed overnight in Kortrijk, because I did not want to get up at 5:45 am another day in a row. And there was a not too expensive B&B in the same street. I went for an evening walk, and because Francis did not want me spending the evening on my own, he invited me over for dinner. It was very tasty, and we had a long nice chat that evening, so I only saw my room in the B&B to actually sleep...

Dag twee was 'ontwerp je eigen kanten sjaal'. Deze workshop was heel anders van sfeer dan de vorige. We waren maar met vijf aanwezigen. Ysolda had ons huiswerk gegeven. Uit een stekenboek moesten we een kantpatroon in een proeflapje breien. Aan de hand daarvan zouden we dan ons eigen ontwerp maken.
Day two was 'designing a lace shawl'. This was completely different from the previous day. There were only five of us. We had to do homework beforehand. Ysolda asked us to swatch a lace pattern we really liked from a stitch pattern book, and bring that swatch with us.

Ysolda gaf een presentatie over de verschillende vormen van omslagdoeken: driehoek, vierkant, cirkel, halve cirkel, halvemaanvormig... Ze toonde ons ook een paar manieren om op te zetten. Ik vind niet direct een nederlandstalige naam voor de garterstitch tab cast-on dus link ik maar naar youtube, vriend van alle breisters die een nieuwe techniek willen uitproberen... Maar zelfs youtube kent de bellybutton cast-on nog niet. Duidelijke schema's van deze techniek vind je op de techknitting site.
Ysolda started with a presentation about several shawl shapes: triangle, square, circle, halfcircle, crescent... She also showed us a few cast-ons, the garterstitch tab cast-on, the bellybutton cast-on...


Daarna vroeg ze ons  een vorm te tekenen van een omslagdoek die we wilden breien. Ik wil een ‘net iets meer dan een halve cirkel maar ook geen halve maan'-omslagdoek, met een brede boord. In een proeflapje konden we proberen of de vorm en de meerderingen ongeveer klopten. 
She asked us next to draw the shape of a shawl we would like to knit. I want 'a bit more then half a circle but not really a crescent'-shaped shawl with a big border. We could try to knit that shape and calculate the increases (or shortrows) on a swatch before lunch.



Na de middag heeft Ysolda onze proeflapjes bekeken met ajourpatroontjes, en uitgelegd hoe we een ajourpatroon moeten doen inpassen in een vorm. Hmm. De theorie begreep ik, maar toen ik zelf moest beginnen tekenen bleek het toch wat ingewikkelder te zijn. Dus, omdat we maar met vijf waren, heeft Ysolda dat voor iedereen apart gedaan. Heel erg leerrijk om haar zo bezig te zien. Ik heb nu nog veel meer respect voor ontwerpers. En ontwerpers gebruiken ook wel software, maar toch zijn er nog veel dingen waar ze rekening mee moeten houden. Een goed geschreven patroon is zijn geld echt wel waard.
In the afternoon Ysolda looked at our swatches, and expplained how to do shaping in lace. In theory it sounded OK, but once we had to try it out, it was much more complicated then at first sight. Because there  were only five of us, we could have the personal advice one by one. It was very instructive to see Ysolda work, and I now have even more respect for designers. Although they use designing software, there is still a lot of factors to take in consideration. A well written design is really worth it's money.

Nu jeuken mijn vingers om een kantsjaal te breien, alhoewel ik betwijfel of het al een zelfontworpen sjaal zal zijn. Voor de zekerheid heb ik maar al mijn voorraad kantwol aangevuld... My fingers are itching to start a lace shawl. I doubt it will be a selfdesigned one, but just in case, I stocked up on lace-yarn...


2 comments:

nobutterfly said...

Waw dat zijn wel mooie kleurtjes. En wat leuk om met vijf zo een workshop te volgen. Ik was ook wel nieuwsgierig maar ik kon het er niet in passen en ik zou het nu nog moeilijker hebben om te kiezen waarmee ik wil beginnen

Varje said...

Ysolda is echt fantastisch!