Sunday, July 20, 2014

Dokkum

Vorige week waren we in Friesland, en dankzij de blogs van Carla en Monique wist ik van de tentoonstelling 'wollig Dokkum'. In het begin van de week was het nog een beetje miezerig, en dinsdag zelfs een regendag, ideaal voor een museumbezoek dus.
Last week we were in the north of the Netherlands. In Dokkum, a small city, there was an exhibition on knitting. Ideal for a rainy day out.

Veel van de brei-kennis werd mondeling overgedragen, of via een breirol, een lange lap met allerlei patronen.
Most knitting knowledge was transferred orally, or through 'breirollen', a long knitted piece with all kinds of patterns.
Of de breister hield de proeflapjes met beschrijving in een boekje bijeen. Er zijn nu nog breisters die dit doen, maar sinds Ravelry voel ik daar niet zo meer de behoefte toe.
Ik vond vooral de gestopte kousen interessant, dat is iets wat ik nog niet in de vingers heb, sokken stoppen. Mijn handgebreide sokken slijten bijna niet. Ik heb sokken die ouder dan 10 jaar zijn en die ik nog draag. De zoon is sletiger, soms herbrei ik eens de tenen van zijn sokken, of zelfs de hele voet vanaf het been. Of soms gooi ik zijn sokken gewoon weg.
Or the knitter kept swatches and notes together in a booklet.
I was really interested in the different ways of darning socks. Althoug I must say, I don't darn my socks, they just don't get worn out! I have socks that are older then 10 years, that are still going strong. My son wears through his socks more often, and sometimes I reknit the toes or even the foot of his socks. Sometimes I don't bother, and  just throw them away.


 Er waren ook curiositeiten: gebreide inktlapjes...
There were some odd objets on display: knitted clothes to wipe of your pen...

Naaldenstoppers gemaakt van geitenhoefjes?
Needle protectors made of goat's hoofs?
En gebreide badpakken.
And knitted bathing suits.

En wie wil kon een stukje meebreien.
And you could knit on the museum piece, if you felt the urge.


 En toen werd het mooi weer, en tijd om vanuit watersportdorp Terherne de omgeving te verkennen...
And then the weather got very nice, perfect for exploring the surroundings of our watersport village Terherne.



Dit is Sneek.
This is the village of Sneek.

Hindelopen aan de kust.
And Hindelopen at the seaside.
 
Vanop het water de gigantische boerderijen bezichtigen...
Enjoying the views of the giant old farms from the water side....
Friesland is me goed bevallen, we komen zeker terug. Maar dit weekend wordt het vooral verhuisdozen vullen en Ikea-kasten monteren, de dochter heeft haar eigen plekje gevonden en trekt het huis uit.
I really liked it there, I hope to come back soon. But this weekend will be spent with filling boxes and assembling Ikea-closets. The daughter has found a spot of her own and is moving out.

2 comments:

nobutterfly said...

Oh Friesland ziet er ook leuk uit!

Priegelblog said...

Tof dat er net zo'n mooie tentoonstelling liep tijdens je vakantie daar!