Saturday, December 20, 2014

brioche - de patentsteek


Ik heb 'mannelijke' cadeau's nodig voor collega's die weggaan. En, ik heb al lang eens de patentsteek willen uitproberen. Dus startte ik een simpele sjaal in basispatentsteek (éénkleurig).
 I need ‘manly’ gifts for colleagues who are leaving. And I always wanted to try out brioche. So I started a basic brioche scarf to get the hang of it.
Misschien was het niet zo'n goed idee om deze sjaal in sokkenwol en dunne handgesponnen wol te doen. In de patentsteek brei je elke rij tweemaal, het duurt dus wel even eer je wat centimeters vooruitgang hebt.
Maybe it was not such a good idea to do it in sockyarn/handspun fingering. Brioche does not grow very fast…


Ik moet mijn mening herzien. Patentsteek rekt heel erg uit na een wasbeurt. Ik wou een lange sjaal, dus breide tot ik 1,80m had. Na het wassen is de sjaal 2,40m lang! Gelukkig draagt Thomas graag lange sjaals. En in de nieuwe job moet hij veel buiten zijn, dus dat komt goed van pas. Veel succes ermee Thomas!
Added: brioche does not grow very fast when knitting. It does grow a lot when washed! At least, my scarf did. I finished at 1,80meter, and ended up with a 2.40m scarf. Thankfully, Thomas likes very long Dr Who style scarves…

 
Het patentsteek-virus heeft me te pakken, dus daarna begon ik een tweekleurensjaal. Eerst worstelde ik met de speciale Italiaanse opzet. Gelukkig is er youtube, en met de smartphone op schoot lukte het me toch. Maar uiteindelijk moet ik dit werkje uithalen, want ik heb écht te veel fouten gemaakt.
The brioche virus has caught on. Next step is trying twocolor brioche. I struggled at first with the Italian cast-on, but with the help of youtube and with the Iphone in my lap I finally managed it. Eventually I frogged this, because I really had too many mistakes in my knitting.

Nog wat vroeg misschien, maar de goede voornemens voor volgend jaar zijn om echt de patentsteek meester te worden. Maar dat was al in 2010 een voornemen, en behalve een paar sokken en nu de sjaal is er nog niet veel van in huis gekomen. Toen wou ik Nancy's Marchant's boek 'knitting brioche' uitproberen, en ondertussen heeft ze al een tweede boek gepubliceerd, 'knitting fresh brioche'. Misschien een goed idee voor onder de kerstboom?
My New Year's resolution: go through the complete first book 'knitting brioche' by Nancy Marchant, and then tackle her second book!



No comments: