Saturday, September 19, 2015

proeflapjes - swatching

 Ik heb twee truien geproduceerd de laatste maanden.
I have knit two sweaters the last months.

Ze beginnen alletwee gelijk aan de schouder, maar dan gaat het een andere weg op. Mét tailleminderingen voor Natsu (de paarse), rechttoe en met extra plooitjes (dus ruimervallend) voor de pink pulli (de roze). Ellebooglengte voor Natsu, driekwartmouwen voor pink Pulli. En een aangebreid randje bij de hals bij de ene, een laag uitgesneden hals bij de andere.
They both start with the same shoulderconstruction topdown. But then they differ slightly. Natsu (the purple one) has waist decreases, pink Pulli is straight down with extra room in the front, thanks to the small pleats. Natsu has elbowlenght sleeves, pink Pulli has threequarter sleeves. And pink Pulli has a lowcut neck, Natsu has a welt and ribbed border around the neckopening. 


Wat is nu voor mij de beste keuze? Ik vind ze alletwee geslaagd eigenlijk. Maar wel een andere look. Ook de kleur maakt een verschil. Beide zijn in Wollmeise twin gebreid, kleur Amethyst dark (paars) en Kneif mich (roze). Voordeel van twee truien in hetzelfde garen: ik had maar één proeflapje nodig.
Which one is the best for me? I like them both really, just a different look. The color makes a difference too. Both sweaters are knit in Wollmeise twin, color Amethyst dark for the purple one, Kneif mich for the pink one. Big advantage of knitting two sweaters in a row with the same yarn: you only have to swatch once.

 
....en nu ben ik al weer een proeflapje voor de voor de volgende aan het breien... Dezelfde ontwerpster start een herfst mysterie meebreiproject. Het wordt een vest, ook van de schouder af naar beneden, in iets dikkere wol. Ik probeer hier een merino, Skeinz silver lining, die ik in Nieuw-Zeeland gekocht heb.
I am already swatching for the next sweater. The same designer is starting an Autumn mystery KAL.
This time it will be a cardigan, also topdown, in a DK-weight yarn. I am swatching with a yarn I have bought in New-Zealand, skeinz silver lining.

Lukt dit niet, dan heb ik nog een andere optie in mijn voorraad, Wollmeise DK in de kleur Ooohm. And if that does not work, I still have some Wollmeise DK in stash, color Ooohm.
 Ik wil ook nog een muts breien. Dit is Tucked door Woolly Wormhead. Dit patroon gebruikt ook die boordjes met 5 rijen dieper steken, waar ik bij de paarse trui zo mee gesukkeld heb. Dit lijkt me dus een ideaal project om die techniek verder uit te proberen. En de patronen van Woolly zijn altijd zo grondig geschreven, je leert altijd nieuwe dingen bij.
I also want to knit a hat. This is Tucked by Woolly Wormhead.
This pattern uses knitted tucks, something I struggled with knitting Natsu. So this an ideal project to learn more about that technique. 
Ook hier is een proeflapje onvermijdelijk. De muts is nogal zwaar, je moet een stevig en toch soepel breiwerk bekomen, dus eigenlijk met een té kleine naald breien.
And swatching is inevitable for this hat. With the tucks it's a rather heavy hat, so you need a fabric that is both rigid and stretchy at the same time, so you knit the yarn with a too small needle.

Ik gebruik dit setje van ministrengetjes, Meraki groundwork in de kleur schaduw, ook gekocht in Nieuw-Zeeland. Ik heb veel garens in de kast liggen, en ben blij dat ik uit mijn voorraad kan kiezen om nét het juiste garen te vinden. Ben benieuw of dit patroon gaat werken met verschillende kleurtjes. Anders moet ik weer in de kast duiken, en een nieuw proeflapje proberen.
I am using this gradient set of mini-skeins, Meraki groundwork in the color shadow, also bought in New-Zealand. I am glad that I have a large stash to choose from. I am curious if the changing colors  will work with the pattern. And if not, I can select something else, and knit yet another swatch...

1 comment:

Priegelblog said...

Altijd leuk om in de voorraad te kunnen duiken, iets uit te kiezen en zelfs nog een back up-garen te hebben!