Sunday, January 22, 2017

In de diepte/digging deeper - the book exchange cardigan - a brioche sweater



De zoon wou een trui. Een dikke, warme trui, om thuis knus in de zetel te zitten.
Hij zond me een foto van wat hij in gedachten had, en het was een vest in patentsteek, met een sjaalkraag. Dat kwam mooi uit, want een ik wou nu wel eens een groot project in patentsteek breien.
In het boek van Nancy Marchant vond ik deze vest, 'the book exchange cardigan'. Komt wel in de buurt van wat de zoon zoekt, toch?
My son asked if I could knit him a cozy sweater, to sit on the couch at home.
He sent me a picture of what he had in mind, and it looked like a cardigan in brioche stitch, with a shawl collar.

In the book by Nancy Marchant I found this sweater, 'the book exchange cardigan'. I think this comes pretty close to what my son wants.
 
Eerste werk is natuurlijk een mooi garen uitzoeken. Ik koos voor Rowan pure wool worsted. Het proeflapje gaf de juiste stekenproef, en hield ook mooi in vorm na het wassen. Patentsteek is nogal bekend om uit te zakken, dus brei je het met een naald kleiner dan je normaal gezien zou doen. De laatste zes weken van 2016 breide ik haast alleen maar aan deze trui. Voor de patentsteek moet je elke rij twee maal breien; dus je bent wel even bezig.
My first assignement was to select a nice yarn. I opted for Rowan pure wool worsted. I could get the right gauge with my swatch, and it kept it's shape after washing. This is important, because brioche stitch can sag a lot, when knit too loose.



De mouwen leken wel eindeloos. Het mooi ineen passen van de zadelschouder was ook iets nieuws voor mij. En toen gooide ik de trui in de wasmachine, op het wolwasprogramma, zoals ik met het proeflapje gedaan had. Tot mijn afgrijzen was de trui ongeveer dubbel zo lang geworden toen die uit de machine kwam! Het is dan ook een zware trui geworden, ik heb 1 kilo garen verbruikt.
The sleeves seemed to take forever.  Sewing the saddle shoulder and the shawl collar was also a first for me. After 6 weeks of knitting feverishly I managed to finish it on time. I threw it in the washing machine (as I did with my swatch) and it grew beyond believe!


Ik heb de hele trui dan maar in de droger gestopt, om het geheel terug in vorm te krijgen. Elke 5 minuten checkte ik even hoe het eruit zag, en als de trui halfdroog was heb ik hem eruit gehaald.
I managed to bring it back to size in the dryer (checking every 5 minutes). I’ll just have to warn my son to never wash this sweater (his way)….

 
En dit is het eindresultaat, geshowed door de ontvanger.
This is the final object, modeled by the recipient.

De trui is wel wat opgepluisd, en hij is net een beetje kort, had wat langer gemogen...maar om in de zetel te zitten is dit perfect. En gezien de patentsteek nogal rekbaar is, zal de trui misschien nog wat 'groeien'...
The sweater pills a bit, and just a tad longer would have been better... but it's perfect for lounging on the couch.
Moeder en kinderen content.
A happy knitter with offspring.



1 comment:

mija said...

Geweldig goed gedaan!!!
Prachtige kinderen en een fiere moeder