Saturday, March 25, 2017

Edinburgh yarn fest - workshops



In Edinburgh volgde ik twee heel verschillende workshops. Twee workshops op één dag was misschien wat overmoedig, maar ik heb het overleefd (en veel inspiratie opgedaan).
I took two workshops at the Edinburgh yarn fest. Taking two workshops in one day was maybe at bit overambitious. Although I was dead tired at the end of the day, I took a lot of inspiration from both workshops.


De eerste workshop was met Tom of Holland over 'mending', repareren van breiwerk. Ik deed de beginnersmodule, er was ook nog een sessie voor gevorderden. Misschien had ik beter die laatste genomen, want de basis van mazen heb ik wel in de vingers. Het ingewikkeldere werk niet, daar kan ik nog wel wat oefening gebruiken.
My first workshop was with Tom of Holland on mending. I took the beginners course, there was also an advanced session. Maybe I should have taken the latter. Technically I know the basics, but I still need to practice the more elabourate stuff.


Tom is een textielkunstenaar, die op zoek gaat naar vintage boeken en materiaal, en truien met veel mottengaatjes! Het technische had ik ook wel online kunnen opzoeken, maar het was interessant om de passie van een artiest live mee te maken.
Tom is an textile artist, always on the lookout for vintage books, tools, and sweaters with lots of moth holes! I could have taught myself the technical aspect by looking it up online; the bonus of taking a workshop was feeling the passion of an artist.



Felicity Ford is ook een kunstenares, auteur van het boek 'Knitsonik -Stranded colourwork sourcebook'. Ze vertelde over hoe ze kleur in alles ziet, zelfs in een grijze snelweg.
Felicity Ford is also an artist, author of the book 'Knitsonik - Stranded colourwork sourcebook'.
She tolds about her colour inspirations, even a gray motorway looks colourfull to her.

Dan werden we aan het werk gezet. Op basis van een foto die we zelf hadden meegebracht mochten we een ontwerp schetsen, en daarbij de juiste kleuren uitkiezen. Deze foto van de toren van abdij van 't Park in Heverlee leidde tot  mijn proeflapje. Achteraf gezien lijkt mijn ontwerp wel meer op een verjaardagstaartje ....
Then we were put at work. We had to bring an inspirational picture, and needed to draw a first design from it, and select our colours. I brought this picture of an abbey in my home town. I must say, in retospect, that my swatch looks more like small birthdaycakes, and not really an abbey...

Ik zat naast Loret Karman, en zij had als inspiratie Nederlandse klederdracht. Grappig dat je echt de gezichtjes kan zien, alhoewel die helemaal niet gebreid zijn. Het gezicht wordt mooi gesuggereerd door de contouren van het kapje.
I was sitting next to Loret, who took  Dutch traditional costumes as an inspiration. It's interesting to see that you can really imagine a face in the contours of that hat.

Er zaten een paar mensen in de groep die veel beter konden tekenen als ik. Felicity heeft op haar blog een paar mooie foto's geplaatst. Maar uiteindelijk was vooral het spelen met kleur het belangrijkste van deze workshop. Ik heb er van genoten om met haar hulp net de juiste vijf kleuren grijs uit te zoeken. En misschien gebruik ik de abdij-verjaardagstaart nog wel eens in een sok of zo. Ik probeer van elke workshop die ik volg minstens één afgewerkt project te maken, maar dat kan wel even duren.
There were people in our group who were better at drawing then I am. Felicity also blogged about this workshop, you can see more pictures there.  But in the end, the best part of this workshop was playing with colour. I really enjoyed picking out the right five shades of gray. And maybe, someday I will use my birthdaycake-abbey in a sock. I strive to always knit at least one finished project from every workshop I take. It might take a while though!


No comments: