Sunday, March 05, 2017

workhorse - op bestelling/special order

Ik brei nooit op bestelling. Nooit. Behalve voor mensen die ik echt heel graag heb. Dus toen een collega oma werd, heb ik een mutsje voor de pasgeboren kleinzoon gebreid. En omdat ik nog nooit voor pasgeboren heb gebreid, heb ik er dan maar direct drie gemaakt... Past in mijn thema 'workhorse' - alledaags, maar niet banaal. Oma, moeder en baby waren er blij mee.
I never take knitting orders. Never. Except for people I really like. So this is a collection of hats for the newborn grandson of a colleague, fitting in my blogtheme 'workhorse' - nice knitwear for everyday use....

Volgende week ga ik naar het wolfestival in Edinburgh. Dit is een patroon uit het festivalmagazine. En er kwam al direct een verzoeknummer. Vingerloze wanten voor een 10-jarige en een 14-jarige, kon dat?
Next week I am going to attend the Edinburgh yarn fest. This is a pattern from their festival magazine. I got a request, could I knit fingerless mitts for a 10 year old and a 14 year old?


Als ik wanten of handschoenen brei vraag ik altijd om een handafdruk te tekenen. Handen kunnen heel verschillend van grootte zijn. Zo heb ik ontdekt dat zowel mijn dochter als mijn moeder grotere handen hebben dan ik.
Every time I knit gloves or mittens I ask the recipient to draw around their hands. Nobody knows their handsize, and hands can vary a lot. I discovered for instance that both my daughter and my mother have bigger hands then me.
Het patroon uit het boekje is technisch ingewikkelder, een  zijwaarts gebreide visgraat-steek. Ik  breide simpele mitaines met een mooie  handgeverfde merinowol.
The pattern is a complex, sideways knit herringbone stitch. I just kept it very simple, and used a nice handdyed merino yarn.
Meer moet dat niet zijn...
Happy recipient!
Volgende week zit ik dus in Edinburgh. Tot nu toe is het me gelukt om elke week te bloggen. Dat was één van mijn goede voornemens, maar voor volgende week zal dat niet lukken denk ik. Ik neem in elk geval de eerste sok van de sock madness mee als reisproject. Ik ga daar ook twee workshops volgen, dus ik zal weer veel te schrijven hebben daarna...
Next week I am in Edinburgh, and I don't think I will blog on the road. The first pattern of the sock madness will be my travel project, and I am sure I will have a lot to write about when I come back!

No comments: