Sunday, February 18, 2018

2018 langzaam aan...2018 works in progress

Ik schreef het hier al, in 2018 wil ik het zuinig aandoen, zowel bij de wolvoorraad als bij het aankopen van nieuwe patronen of boeken. Gebruiken wat ik heb is het motto!
I already wrote it on this blog, in 2018 I want to be frugal. Use what I have, both in yarn as in books/patterns is my motto.
 
 
Maar hoe bepaal ik dan wat ik ga breien? 
Ik kan vertrekken van de wol. Ik kijk in mijn voorraadkast en zoek het juiste patroon voor de mooie garens die ik heb. Deze twee strengen worden een sjaal uit het boek Tuck Stitches. Win-win: ik gebruik wol uit de kast mét een boek dat ik vorig jaar aanschafte.
But how do I decide what to knit? 
I can start from the yarn. I have a look in my stash and select the perfect pattern to go with this yarn. These two skeins of yarn will become a scarf from the book Tuck Stitches. Win-win: use yarn from stash and knit from a book I have bought last year.


Ik heb ook nog een aantal kant-en-klaar pakketten liggen, het patroon voor een trui, mét het juiste garen. Misschien daar eens aan beginnen?
I also have several yarn kits in my stash. Maybe I should finally start this sweater?

Gebruiken wat ik heb, dat geldt ook voor patronen. Dat betekent breien uit de bibliotheek, inclusief de steeds groter wordende collectie van losse digitale patronen.
Use what I have, that also means knitting from my library, both the books, and the ever expanding collection of digital single patterns.

Als ik een project wil beginnen check ik op Ravelry  of ik het patroon (of gelijkaardig) al in mijn bibliotheek heb. Een collega is bevallen, en ik wil een babymutsje in dunne wol breien. Via de zoekfunctie van Ravelry zie ik dat ik het patroon Arkanoid vorig jaar gekocht heb, en dat is beschikbaar in een babymaat. Die collega kleedt haar babietje veel in het zwart. Dus dan was de keuze snel gemaakt voor het cadeautje! 
When I want to start a project, I first use the Ravelry search to look in my library if I have a suitable pattern. For instance, I wanted to knit a babyhat in fingering yarn. Ravelry showed me I have 20 patterns for a babyhat in sockyarn. I choose to knit Arkanoid by Woolly Wormhead.

 

Is er een patroon dat ik al lang wil breien, dan kijk of ik er geschikte wol voor in huis heb. Ik kreeg van de dochter in 2011 al een patroon cadeau voor een tas in dubbelbreien. Hoog tijd om er eindelijk aan te beginnen, met wol die ik vorig jaar aan de Somme kocht, een beetje ruw, perfect voor een tas.
If there is a  pattern that I want to knit for a long time, I will look if I have the suitable yarn in stash. I received the pattern for a bag in doubleknitting in 2011 as a gift. I am knitting this with a coarser wool, bought last year in France in the Somme region. Perfect yarn to knit a bag.

In 2018 geen ongelimiteerd hebben-hebben downloaden van gratis patronen meer voor mij.
De enige uitzondering  is SockMadness. Ik heb even getwijfeld of ik zou deelnemen, maar heb besloten om toch weer mee te doen. Alleen voor de fun, ik heb nul ambitie om ver te geraken. En ik probeer zoveel mogelijk sokkenwol uit voorraad te gebruiken. Inschrijven kan nog tot 28 februari. Wie doet mee?
I will also refrain from downloading unlimited amounts of free patterns. The only exception is SockMadness patterns. I had a lot of fun last year. You can  still join the competition untill February 28th. I am looking forward to it, but I know that I won't be knitting much else during that time.


Ik mag wel nog materiaal aankopen, bv. nieuwe sokkennaalden…
En workshops volgen mag ook nog, dat geeft dan weer inspiratie om al die garens te gebruiken! Op het programma: Rijswijk, Dublin, en Vancouver. (neen, ik ga niet speciaal voor een breibeurs naar Canada. Die reis was al gepland, en nu zie ik dat er dan een event is dat mij interesseert!)
I am still allowed to buy materials, such as new needles. And I can also follow workshops, new inspiration to knit up all that stash! I have trips planned to Rijswijk, Dublin and Vancouver. (and I am not travelling to Canada just for a knit event, our trip to Canada was already planned and I just found out there will be a knit event when we are there).


En als vrienden of familie mij wol cadeau doen, wie ben ik dan om neen te zeggen?
And when friends and family give me yarn presents, who am I to say no?

2 comments:

nobutterfly said...

Oh Dublin, daar ben ik wel benieuwd naar...

An said...

Dat motto probeer ik dit jaar ook te volgen. Meer plaats in huis zou welkom zijn dus opbreien maar! Geveld door de griep nu ven ik ook totaal niet voorbereid op de sockmadness. Ik doe mee maar eerder als cheerleader vrees ik...